3D Functies in After Effects

3D Functies in After Effects

Al enige tijd werkt Adobe aan het verbeteren en uitbreiden van de native 3D-functies in After Effects. Recent zijn er nieuwe 3D-functies toegevoegd aan de nieuwste versie van After Effects. Deze uitgebreidere functies, momenteel beschikbaar in de betaversies, zal ik hieronder bespreken.

Native 3D-bestanden

Een van de nieuwste mogelijkheden is het importeren van native 3D-bestanden. Voorheen waren plugins zoals Element3D of Cinema4D Lite noodzakelijk, maar nu biedt Adobe de mogelijkheid om direct 3D-bestanden te importeren. Momenteel ondersteunt After Effects bestandsformaten zoals .GLB (GL Transmission Format Binary), GLTF (Graphics Language Transmission Format) en .OBJ (Object File).

Adobe raadt aan om .GLB-bestanden te gebruiken omdat deze direct de textures en materials bevatten, terwijl bij andere bestandsformaten deze vaak apart zijn.

Realistische Belichting met HDR-afbeeldingen

Met 3D-objecten kun je realistische scènes creëren, en een belangrijk element hierbij is realistische belichting. Met de nieuwe functies in After Effects kun je nu omgevingslicht beter manipuleren door gebruik te maken van HDR-afbeeldingen (High Dynamic Range), zoals .HDR of .EXR. Deze afbeeldingen zorgen voor realistische reflecties en belichting in een 3D-scène, waardoor het lijkt alsof de objecten echt in de omgeving staan.

Geavanceerde Animaties in 3D

Als je ervaring hebt met 3D in After Effects, weet je dat je objecten kunt animeren door de positie, rotatie en grootte aan te passen. Deze basisanimaties zijn uitgebreid met de mogelijkheid om geavanceerdere animaties te gebruiken in After Effects. Dit is mogelijk wanneer er in het geïmporteerde 3D-model al animaties zijn ingebakken. Deze animaties kunnen worden geactiveerd via de ‘Animation options’ onder de laag van het 3D-bestand op je tijdlijn. Het is belangrijk om te weten dat deze ingebakken animaties niet aanpasbaar zijn binnen After Effects; hiervoor zou je programma’s als Blender of Cinema4D moeten gebruiken.

Is After Effects een Vervanger voor Cinema 4D of Blender?

Hoewel After Effects aanzienlijke updates heeft gekregen, is het geen volledige vervanging voor gespecialiseerde 3D-programma’s zoals Cinema 4D of Blender. Deze programma’s bieden hogere visuele kwaliteit en geavanceerdere functies zoals simulaties. After Effects blijft primair een compositing programma, bedoeld voor het samenvoegen van 3D-objecten met video-beelden. De nieuwe functies vormen een waardevolle toevoeging voor motion designers en animators en geven een blik op toekomstige mogelijkheden binnen After Effects.

Overige After Effects tips, tutorials en waardevolle informatie: